A Human Resources, vagyis a HR esetében egy rendkívül szerteágazó területről beszélhetünk, még akkor is, ha sokan hajlamosak a szakmát csupán az állásinterjúztatással, illetve egyéb toborzási feladatokkal azonosítani. A következőkben némiképp árnyalni fogjuk ezt a sztereotípiát, vagyis bemutatjuk, hogy a HR-en belül milyen pozíciókat különböztetünk meg, s azok pontosan milyen teendőkkel is járnak. Ezenkívül szó esik majd a pályához szükséges képzettségről és tulajdonságokról is, valamint a kereseti lehetőségeket is bemutatjuk majd.
Betölthető HR-es munkakörök
Sokan már az egyetemi éveik alatt elkezdik HR-es karrierjüket építeni, s munkába állásukkor általában HR-gyakornokként kezdik. Ebben a pozícióban a szakma alapjainak a megismerése csupán a cél, vagyis a gyakornokok általában kisebb felelősségű, egyszerűbb feladatokat kapnak. Emellett nagy hangsúly fordítódik a tanulásra, ami azt jelenti többek között, hogy elsajátítják a különböző HR-es szoftverek használatát, képet kapnak a dokumentációk kezelésével kapcsolatos teendőkről, valamint megismerkednek a Munka Törvénykönyvének alapvetéseivel is.
A gyakornoki létből kilépve és főállású munkavállalóvá válva, többnyire HR-asszisztens pozícióban nyílik esély az elhelyezkedésre. Ez a munkakör ugyan igencsak megterhelő, mégis hatalmas előnye, hogy ezen évek alatt rengeteget lehet tanulni a szakmáról. Ez javarészt abból adódik, hogy egy asszisztens számos teendőből kiveszi a részét, egyebek mellett rengeteg dokumentációt és adminisztrációt végez (ki- és beléptetéssel kapcsolatos ügyintézés, tb- és adó ügyintézés stb.), részt vesz a kiválasztási folyamatokban (önéletrajz-válogatás, jelöltekkel való kapcsolattartás stb.), valamint rendszeresen információkat szolgáltat a vezetői részére.
Ezúton érdemes említést tennünk a különböző HR-specialista munkakörökről, beleértve a toborzó/recruiter/researcher pozíciókat. Az ő feladataik főként az adott állásra vonatkozó potenciális jelöltek felkutatása köré összpontosul. Ez a folyamat olyan tevékenységeket foglal magában, mint például a keresett munkavállalói profil felállítása, az álláshirdetés elkészítése, a megfelelő jelöltek kiválogatása és előszűrése, továbbá az első körös állásinterjúk lebonyolítása. Az ezekben a pozíciókban dolgozók gyakran külsős, toborzásra specializálódott cégeknél tevékenykednek, de a nagyvállalatok esetében nem ritka, hogy saját recruitereket alkalmazzanak.
A HR-en belül már középvezetői munkakörnek számít a HR-generalista pozíció. Ezen állás betöltésével többek között olyan feladatoknak kell eleget tenni, mint a toborzási folyamatok felügyelete, az új kollégák beléptetésének segítése, a cafeteria és egyéb juttatási rendszerek kidolgozása, teljesítményértékelés, szervezetfejlesztés, valamint tréningszervezés. A feladatok felelősségteljességéből adódóan ahhoz, hogy valakiből HR-generalista válhasson, legalább 3-5 év releváns szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie.
Lépve egyet a hierarchiában, a felsővezetői munkakörök között találjuk a HR-manager pozíciót, amit egyes cégeknél Head of HR vagy HR-vezető megnevezéssel is illetnek. Feladataikat javarészt a cég humánerőforrás-menedzsmentjének összefogása és átfogó irányítása teszi ki, de emellett főszerepet vállalnak a jövedelem, a kompenzációs, a teljesítményértékelési és a motivációs rendszerek kidolgozásában is. Egy ilyen magas HR-pozíció beöltéséhez általában legkevesebb 5-7 év szakmai tapasztalat szükséges.
Végezetül pedig nem feledkezhetünk meg a HR Business Partner titulusról sem, ami egy olyan felsővezetői pozíciót foglal magában, melyben a feladatokat a vállalat regionális és országos szintű képviselete jelenti. Ezen a munkakör betöltése során rengeteg tárgyalási kötelezettségnek kell eleget tenni, ami egyben megkívánja a komplex iparági ismereteket, a nagyfokú stratégiaalkotási képességeket, illetve a kiemelkedő tárgyalástechnikát. Ennek tudatában pedig talán nem meglepő, hogy legalább 10 év szakmai tapasztalatra van szükség ahhoz, hogy valaki HR Business Partnerként dolgozhasson egy nagyvállalatnál.
A karrierépítéshez szükséges végzettség a HR területén
Egy HR-es állás betöltéséhez a legideálisabb végzettség az Emberi erőforrások szakon szerzett diploma. Sok esetben lehet azonban tapasztalni, hogy a cégek más végzettséggel rendelkező munkavállalókat is alkalmaznak HR-es pozíciókban. Jó esélyekkel próbálkozhatnak például a bölcsésztudományok területén végzettek, közülük is különösen a pszichológiából diplomát szerző munkavállalók előtt nyílhat meg a HR-es karrierépítés lehetősége, de például a nyelvtudományok területéről érkezőknek is lehet erre bőven sansza.
A veszpérmiek számára különösen jó hír lehet, hogy a városban akár az említett Emberi erőforrások szakon is lediplomázhatnak, méghozzá a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának képzésén keresztül. Ez a képzés 6 + 1 félévet vesz igénybe, s rendszerint levelező tagozaton is indul, ami különösen azok számára lehet érdekes, akik főállásuk mellett szeretnének továbbtanulni. A diploma megszerzését követően aztán a végzett hallgatók több irányba is elindulhatnak, elhelyezkedhetnek többek között szolgáltató vállalatoknál és intézményeknél, önkormányzatoknál, területi és regionális gazdálkodó szervezeteknél, Munkaügyi Központoknál, munkaerő-közvetítő szervezeteknél, vagy akár a szakminisztériumnál és szerveinél. További részletek:
https://www.gtk.uni-pannon.hu/emberi-eroforrasok-alapszak/
Ezek a tulajdonságok a kiemelkedő HR-esek jellemzői
Akár egy pályakezdő HR-gyakornok, akár egy több éve a szakmában dolgozó HR-generalista, esetleg HR-manager esetéről is beszéljünk, vannak bizonyos tulajdonságok és képességek, amelyek nélkülözhetetlennek tekinthetőek. Ilyen például a szervezettség, a pontosság és a hatékony időmenedzsment. A HR-es állások kapcsán ezen kvalitások kiemelkedő fontossággal bírnak, elég, ha csak különböző a dokumentációk, munkaszerződések, személyes adatok helyes kezelésére, az állásinterjúk megszervezésére, vagy a szervezetfejlesztési, képzési folyamatok lebonyolítására gondolunk.
Nem feledkezhetünk meg továbbá a kiváló kommunikációs képességekről sem, hisz egy HR-esnek a leendő és a már meglévő munkavállalókkal is meg kell tudnia találni a közös hangot. Persze ehhez a kommunikáció önmagában nem elég, nagyfokú empátia is szükséges. A munkavállalók ugyanis gyakran fordulnak a HR-hez a különböző problémáikkal, amelyekre csak úgy lehet megoldást találni, ha a HR-es a dolgozó helyzetébe tudja magát képzelni. A megoldások keresésekor viszont fontos, hogy a vállalat érdekeit is szem előtt tartsa, aminek folytán bejön a képbe még egy nagy értékkel bíró kvalitás: a kiváló problémamegoldó képesség. Ez az erény ugyanis különösen jó szolgálatot tesz a konfliktusos helyzetekben, melyek valljuk be, munkahelyi környezetben nem ritkák.
Kereseti lehetőségek a HR területén
A fizetesek.hu adatai szerint, ma 2022-ben Magyarországon a HR, munkaerő-fejlesztés iparágában dolgozók fizetése általában bruttó 342 ezertől (minimum érték) 677 ezer forintig terjed (legmagasabb átlag, a maximum érték ennél magasabb). A portál adatait böngészve, illetve a cikkünkben bemutatott pozíciókra visszautalva az alábbi információkat érdemes még kiemelni az átlagos bruttó bérekre vonatkozóan: egy HR asszisztens esetében ez 286 ezer és 551 ezer Ft között, egy Recruiter esetében 345 ezer és 697 ezer Ft között, egy HR generalista esetében 365 ezer és 648 ezer Ft között, egy HR Business Partner esetében pedig 458 ezer és 903 ezer Ft között mozog. A kapott fizetés persze a különböző jutalékoktól és számos egyéb tényezőtől is függhet. További információk:
https://www.fizetesek.hu/fizetesek/hr-munkaero-fejlesztes
VeszpremAllas.hu / N.G.