Munkavállalói felmondás: fontos szabályok, hasznos jó tanácsok

Munkavállalói felmondás: fontos szabályok, hasznos jó tanácsok

Manapság már egyáltalán nem újszerű – sőt, inkább megszokott –, ha egy munkavállaló a karrierje során többször is munkahelyet vált. Ezen lépés megvalósításának ugyanakkor van egy sokszor meglehetősen kellemetlen része is: az aktuális munkáltatónál való felmondás. Persze korántsem törvényszerű, hogy az elválásnak rossz viszonyban kellene történnie, s azért, hogy ez ne így legyen, munkavállalóként sok mindent tehetünk.

A következőkben többek között erről is szó esik majd, vagyis bemutatjuk, hogy miként tudunk korrekt módon felmondani, ügyelve arra, hogy elkerüljük a munkáltatónkkal való viszonyunk elmérgesedését. Még ezt megelőzően pedig összefoglaljuk a munkavállalói felmondás szabályaival kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, különös hangsúlyt fordítva annak lehetséges módjaira.

A munkavállalói felmondás módjai, szabályai

A munkavállalói felmondásnak alapvetően három típusát különböztetjük meg:

  • felmondás a munkavállaló részéről,

  • felmondás közös megegyezéssel,

  • azonnali hatályú felmondás a munkavállaló részéről.

Ezek közül az első kategóriába tartozó felmondás szokott a leggyakrabban előfordulni, amit három további kategóriára is bonthatunk. Eszerint beszélhetünk határozott vagy határozatlan idejű munkaszerződés felmondásáról, illetve próbaidő alatti felmondásról is. Fontos tudnivaló, hogy a határozott idejű munkaviszony esetén a munkavállalói felmondás csak alapos indokkal lehet jogszerű, vagyis akkor, ha a munkavállaló számára a munkaviszony fenntartása a körülményeire tekintettel aránytalan sérelemmel járna, vagy ha a munkaviszony fenntartása számára lehetetlenné válik.

A határozatlan idejű munkaszerződés felmondása – ami korábban rendes felmondásként volt ismert – ezzel szemben jóval egyszerűbb, ebben az esetben indoklási kötelezettség sem terheli a munkavállalót. Eleget kell tennie ugyanakkor a felmondási idővel kapcsolatos munkavégzési kötelezettségének, aminek hossza több körülménytől is függ, de alapesetben 30 nap. A próbaidő alatti felmondás esetén viszont még ezzel sem kell számolnia a munkavállalónak, írásbeli felmondásának benyújtásával azonnali hatállyal megszüntetheti a munkaviszonyát.

A munkavállalói felmondások következő kategóriája a közös megegyezéssel történő felmondás, aminek legfontosabb jellemzője – amint azt a neve is mutatja –, hogy a munkaviszonyt a munkavállaló és a munkáltató közös akaratának eredményeként szünteti meg. Ezen ténynek a felmondás szövegéből egyértelműen és világosan ki kell tűnnie. Indoklási kötelezettség ebben az esetben sincsen, valamint a megállapodásuktól függően a felmondási időtől is eltekinthetnek a felek.

Végezetül a munkavállaló megszüntetheti a munkaviszonyát akár azonnali hatályú felmondás útján is, bár ehhez részletes és alapos indoklás szükséges, ami bizonyítja az azonnali hatályú felmondás jogszerű alkalmazását. Az azonnali hatályú felmondás alkalmazása a munkavállaló részéről pedig abban az esetben lehet jogszerű, ha a munkáltató a munkaviszonyból származó kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, vagy olyan magatartást tanúsít, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi.

Felmondás benyújtása

Hogyan mondhatunk fel korrekt módon?

Amennyiben elhatároztuk magunkat a munkahelyváltás mellett, igyekezzünk korrekt módon eljárni annak közlése, illetve a felmondásunk beadása során. Ez utóbbi kapcsán fontos megjegyezni, hogy a felmondásunkat minden esetben foglaljuk írásba, mivel a csupán szóban kinyilvánított felmondási szándék önmagában nem tekinthető érvényesnek. A korrekt eljárásra visszatérve, mindenképpen tanácsos törekednünk arra, hogy a felmondásunkról először a felettesünk értesüljön, vagyis a vele való diskurzus előtt semmiképpen se kezdjük el terjeszteni a munkahelyváltásunkról szóló híreket a kollégák között.

Ezt követően a felmondási idő alatt is hasonló elhivatottsággal folytassuk a munkát, mint korábban, s próbáljunk a lehető legtöbb általunk vitt projektnek a végére érni. Kerüljük továbbá a potenciális konfliktust jelentő helyzeteket, vagyis például ne kérkedjünk az új munkahelyünkkel, ne minősítsük le a régit. Végezetül pedig a maradéktalan és korrekt elszámolásról se feledkezzünk meg (munkaeszközök stb.), aminek folyamatáról már a felmondási idő korai szakaszában tájékozódjunk, hogy az utolsó napunk zökkenőmentesen teljen.

VeszpremAllas.hu / N. G.