Álláskeresőként számítanunk kell rá, hogy a kiválasztási folyamat gyakran már a telefonos megkeresés alkalmával kezdetét veszi. Sok cég ugyanis a jelentkezések beérkezését, illetve azok kiválogatását követően nem invitálja egyből állásinterjúra a pályázókat, hanem még előtte egy telefonos beszélgetést is lefolytat velük, amolyan előszűrő jelleggel.
Ebből kifolyólag tehát nem érhet bennünket váratlanul, ha valamelyik pályázatunk kapcsán megcsörrenne a telefonunk, és egyből egy állásinterjús szituációba találnánk magunkat. De mégis miként tudunk felkészülni egy ilyen jellegű beszélgetésre, és egyáltalán milyen kérdésekre, témakörökre számíthatunk egy telefonos állásinterjú során? A következőkben ezzel, vagyis az telefonos állásinterjúra való felkészüléssel, illetve az azon való sikeres szerepléssel kapcsolatban hozunk néhány jótanácsot.
Gyakori kérdések, témakörök a telefonos állásinterjúk során
Mindenekelőtt fontos tudnivaló a telefonos állásinterjúkról, hogy lebonyolításukat javarészt HR-esek végzik, így a beszélgetés fókuszában általában nem a szakmai témák állnak, hanem sokkal nagyobb hangsúly fordítódik a személyes tulajdonságok, a tapasztalatok, a motiváció, illetve a jövőbeli tervek kérdéskörére. Tipikus interjúkezdés lehet például, ha a toborzó egy rövid, néhány mondatos bemutatkozást kér tőlünk, amelyben összefoglaljuk az eddigi karrierünk legfontosabb állomásait, illetve az általunk fontos vélt személyes jellemzőinkre is kitérünk. Egy ilyen jellegű kérdés megválaszolása során igyekezzünk rövidek és lényegre törőek lenni, s a karrierutunk, valamint a személyes tulajdonságaink bemutatásakor is főként azokra fókuszáljunk, amelyek párhuzamba állíthatóak a megpályázott pozíció kritériumaival.
Ugyancsak alapvetőnek tekinthetők egy telefonos interjú során a jelentkezésünk miértjeit firtató kérdések is. Ennek kapcsán a toborzót több minden is érdekelheti, beleértve például a váltási szándékunk okait (ha egyébként van munkahelyünk), vagy hogy miért éppen a cégükre esett a választásunk. A válaszadásban ilyenkor mindig tanácsos diplomatikusan fogalmazni a jelenlegi vagy a korábbi munkahelyeinket illetően. Próbáljuk inkább a hirdető cég lehetőségeire, karrierépítési potenciáljaira kihegyezni a magyarázatunkat. Ha pedig már magánál a cégnél tartunk, ne lepődjünk meg, ha annak tevékenységével kapcsolatos ismereteinkre is kíváncsi lesz a toborzó. Ennek fényében mindenképpen gyűjtsük össze az alapvető információkat a hirdető vállalatról.
Jó esély van rá mindemellett, hogy a fizetésigény is felmerül, mint kérdés, hisz sok munkáltatónál ez is egy szűrési szempont. Mindenképpen érdemes tehát utánajárnunk, hogy az adott cégnél, illetve a megpályázott pozíció esetében mik a megszokott bérek, s az alapján meghatároznunk egy számunkra is elfogadható, ezzel együtt viszont a földtől nem elrugaszkodott bérigényt. Számítsunk rá, hogy a beszélgetés végéhez közeledve afelől is érdeklődnek majd, hogy mikor tudnánk kezdeni, vagy hogy mely időpont lenne alkalmas egy következő, immár nagy valószínűséggel személyes/videós interjúra. Fontos, hogy ekkor semmiképp se vállaljunk olyat, amihez nem tudjuk magunkat biztosan tartani. Legyünk őszinték (pl. a felmondási idő kapcsán), hisz ez a saját dolgunkat is megkönnyíti, és a munkáltatót is segíti a tervezésben.
Felkészülés a telefonos interjúra
Természetesen nem csak a személyes, hanem a telefonos interjúkra is érdemes, sőt kifejezetten javasolt is készülnünk. Ezek kapcsán ráadásul némi előnyünk is van, hisz akár jegyzeteket is minden gond nélkül használhatunk. Éljünk ezzel a lehetőséggel és a vessünk néhány dolgot papírra! Persze, itt most nem több teleírt A4-es oldalra kell gondolnunk, hanem csupán néhány fontosabb információra és kulcsmondatra, amiket mindenképpen megosztanánk például a tapasztalatainkat vagy a motivációnkat firtató kérdések megválaszolásakor.
Ne feledkezzünk meg továbbá utánajárni a vállalattal kapcsolatos legfontosabb tudnivalóknak sem. Ebbe többek között beletartozhat a cég tevékenységi köre, iparága, valamint a főbb versenytársainak, illetve a piaci pozíciójának az ismerete is. Emellett biztosan értékeli majd a HR-es azt is, ha esetleg a cég vállalati kultúrájával kapcsolatban is vannak ismereteink. Járjunk tehát ennek is utána, s igyekezzünk beépíteni a mondanivalónkba. Zárásként pedig azt is fontos megemlítenünk, hogy a nyelvtudást igénylő pozíciók esetében, ezen képességek gyakran már az első körös telefonos interjú alkalmával felmérésre kerülnek. Ne lepődjünk tehát meg, ha a beszélgetés közben egy adott ponton a munkakörhöz szükséges idegen nyelvre kellene váltanunk. Aggodalomra ugyanakkor nincs ok, hisz a kérdések jó eséllyel ekkor is hasonlóak lesznek, mindenesetre nem árt előzetesen kicsit gyakorolnunk az adott nyelvet.
VeszpremAllas.hu / N.G.