A vállalati kultúra, mint álláskeresést befolyásoló tényező

A vállalati kultúra, mint álláskeresést befolyásoló tényező

A legtöbb álláskereső mielőtt munkába áll egy cégnél több dolgot is mérlegel, beleértve például a megkereshető bérek, a karrierépítési lehetőségek, a beosztás, valamint a munkaidő kérdését. Természetesen ezt a sort – igény és preferencia szerint – hosszasan lehetne még folytatni, pláne úgy, hogy időről-időre új szempontok is felmerülnek, amelyek a korábbiakhoz képest már jóval nagyobb jelentőséggel bírnak az álláskeresők szemében. Ilyen például a vállalati kultúra, amit manapság egyre több álláskereső tart fontosnak a munkahelyválasztás során.

Persze könnyen előfordulhat, hogy vannak, akiknek a „vállalati kultúra” önmagában egy megfoghatatlan fogalomnak tűnik, vagy esetleg nincsennek egészen tisztában azzal, hogy milyen típusú szervezetbe illenének bele. A következőkben ezért összefoglaljuk, hogy pontosan mit is értünk ezen fogalom alatt, valamint bemutatunk néhányat a céges kultúrák közül. Végezetül pedig szót ejtünk arról is, hogy miként tudjuk az ezzel kapcsolatos érdeklődésünket egy állásinterjún kifejezni.

Mit értünk vállalati kultúra alatt?

A vállalati vagy más néven szervezeti kultúra, a vállalat által elfogadott azon értékek, célok, normák és magatartásmódok együttese, amelyeket minden dolgozó képvisel. Leegyszerűsítve akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy a vállalati kultúra testesti meg a cég személyiségét, gondolkodásmódját. Hatása a szervezeti működés minden szintjén érzékelhető, azaz befolyásolja például az elfogadott öltözködést (dress code), a kommunikáció hangvételét és annak csatornáit, a munkavállalói juttatások rendszerét, az iroda kialakítását, valamint összességében az általános munkavégzési irányelveket.

Fontos továbbá, hogy a vállalati kultúra egyúttal tükröződik a munkavállalók felvételében és megtartásában, továbbá a teljesítményértékelésben is. Ebből adódóan a sikeres elhelyezkedés, majd a későbbi eredményes helytállás érdekében célszerű olyan céget választanunk, amelynek a szemléletmódjához alkalmazkodni tudunk. Itt fontos ugyanakkor megjegyeznünk, hogy a vállalati kultúrán belül a céges értékek mentén alapvetően két típust különböztetünk meg: vallott és követett értékeket. Ahogy azt neve is sugallja a vallott értékek alatt a cég által hangoztatott erényeket és cselekvésmódokat értjük, míg a követett értékek azok, amelyekhez a szervezet valóban igazodik is a mindennapi működése során. Természetesen az ideális az, ha ezek összhangban vannak egymással, mivel ily módon egy harmonikus vállalati kultúra alakulhat ki, ellenkező esetben viszont gyakoriak lehetnek a belső konfliktusok. Következtetésként tehát levonhatjuk, hogy álláskeresőként érdemes mélyebben is utánajárnunk a vállalati kultúra gyakorlati megvalósulásának.

Milyen típusú vállalati kultúra illik a személyiségemhez?

A cégek sokszínűségéből és eltérő működéséből adódóan a vállalati kultúrák is változatosak lehetnek. Gyakran találkozhatunk például olyan munkahelyekkel – többek között Veszprémben is –, ahol az ún. klánkultúra a meghatározó, vagyis a munkavégzés főként csapatban történik, és a vezetőkre elsősorban mentorként, és nem tekintélyelvű főnökként tekintenek. Ez főként azok számára lehet ideális, akik élvezik a csapatban történő munkavégzést, alkalmazkodóképesek, illetve nyitott személyiséggel rendelkeznek. Akiknél pedig mindez egy innovatív szemléletmóddal is párosul, azok jól boldogulhatnak az adhokrácia típusú vállalati kultúrában, ami általában a startupok sajátja. Ennek oka, hogy nagy teret enged a munkavállalói kreativitásnak és erősen épít a dolgozók ötleteire. Ez viszont egyúttal könnyen egy instabil rendszert eredményezhet.

Az előbbiekkel ellentétben a piac- vagy célorientált kultúrára már egy sokkal szorosabb kontroll jellemző. Ebben a vezetők nagyfokú elhivatottságot várnak el a munkavállalóktól, amihez egy versenyképes környezetet biztosítanak. A működés központjában a kijelölt célok, illetve a minél magasabb profit elérése áll. Éppen ezért ez a típusú kultúra elsősorban a nagyvállalatok és a multinacionális cégek esetében tapasztalható. A szigorúbb vállalati kultúrák közé tartozik a hierarchikus kultúra is, amiben a szabályozottság az egyik fő szempont a mindennapi működést illetően. Az ilyen szervezetekben általában mindenkinek jól definiált szerepe és ahhoz tartozó jogköre van, s a munkavégzés tekintetében nagy hangsúly fordítódik a protokoll, illetve a belső szabályzatok követésére. Általában az állami intézményekre jellemző.  

vállalati kultúra - VeszpremAllas.hu

Hogyan tudhatunk meg többet a vállalati kultúráról az állásinterjún?

Egy adott cég vállalati kultúrájának többféleképpen is utána járhatunk, példának okáért tájékozódhatunk a honlapjáról és közösségi média felületeiről, valamint kérhetünk információkat az ott dolgozó ismerőseinktől is. Emellett pedig akár az állásinterjún is feltehetnünk néhány olyan kérdést, amik a segítségünkre lehetnek a vállalatról alkotott összképünk megalkotásában. Íme ezekre néhány példa:

  • Ön miért szeret ennél a cégnél dolgozni? – Egy ilyen jellegű kérdésen keresztül némi bepillantást nyerhetünk a hétköznapokba, és információkat kaphatunk arról, hogy mi várna ránk a kezdést követően.

  • Milyen tulajdonságai révén volt sikeres az előző dolgozó ebben a pozícióban? – Fontos kérdés, hisz egyrészt megismerhetjük a munkakör esetében priorizált tulajdonságokat, másrészt képet kaphatunk arról, hogy hogyan beszél a munkáltató a korábbi dolgozóiról.

  • Miben különbözik ez a cég a versenytársaitól? – Kicsit magas labda és lehet, hogy csak egy begyakorolt marketing választ kapunk, ezzel együtt viszont sokat elmond a cégről, hogy hogyan tekint az értékire, mikre büszkék az alkalmazottak, és mit tart igazán fontosnak a vezetés.

  • Ön min változtatna a cégen belül? – Ügyes kikerülése a cég gyengeségeire való konkrét rákérdezésnek. Értékes információ lehet.

Látható tehát, hogy mi magunk mennyi mindent tudunk tenni a vállalati kultúra feltérképezése érdekében. Ezt követően már csak le kell vonnunk a következtetéseinket. Fontos, hogy ezzel kapcsolatban nincs egy általános érvényű megközelítés, vagyis elsősorban a saját intuícióinkra támaszkodva, a személyiségünk, a habitusunk és a munkastílusunk figyelembevételével döntsünk arról, hogy illenénk-e az adott vállalatba. Ha így teszünk, sokkal nagyobb eséllyel kerülhetjük el a hibás döntéseket a munkahelyválasztást illetően.

VeszpremAllas.hu / N.G.