A kontroller szakma jellemzői, veszprémi lehetőségei

A kontroller szakma jellemzői, veszprémi lehetőségei

A gazdasági és pénzügyi álláshirdetések között nagy rendszerességgel bukkannak fel kontroller pozíciók, vagyis általánosságban magas igény mutatkozik ezen szakemberekre. Mindez nem véletlen, hisz egy kontroller tevékenysége alapjaiban határozhatja meg egy vállalat sikerességét, eredményességét. Feladataik meglehetősen sokrétűek és felelősségteljesek, hisz a munkakörük célja, hogy stratégiai értelemben, valamint a pénzügyek és az egyes vállalati folyamatok átláthatósága tekintetében is segítsék a menedzsment munkáját.

Persze könnyen lehet, hogy ennek mikéntje elsőre homályos, és konkrétumok nélkül nehezen elképzelhető. Éppen ezért a következőkben részletesebben is bemutatjuk a kontrolling munkakörrel járó feladatokat, valamint a pozícióhoz szükséges kompetenciákról és személyes tulajdonságokról, illetve a szakma kitanulásának veszprémi lehetőségeiről is szó esik majd.

Milyen feladatokat lát el egy kontroller?

Egy kontroller teendőit és feladatkörét jelentős mértékben befolyásolhatja, hogy mekkora vállalatnál helyezkedik el. Maga a pozíció gyakran csak a közép- és nagyvállalatoknál jelenik meg, mivel a kisvállalkozásoknál jellemzően a főkönyvelő vagy a gazdasági vezető látja el az ezen területhez kötő feladatokat. Nagyobb cégeknél viszont a kontrolling önálló szervezeti egységként működik, amelynek feladata, hogy egyfajta hidat képezzen a pénzügyes – azon belül is a könyvelői – és a vezetői réteg között. Teszik mindezt úgy, hogy a lekönyvelt tételeket, illetve a begyűjtött információkat felhasználva különböző riportokat és kimutatásokat készítenek, amik így már a vezetőség számára is egy sokkal átláthatóbb képet adnak a vállalat működéséről.

Feladatuk továbbá, hogy a jövőre vonatkozóan is elképzeléseket állítsanak fel, vagyis koordinálják például az üzleti tervek és a pénzügyi tervek elkészítését. Ennek kapcsán fontos felelősségük, hogy minden esetben tájékoztassák a vállalatvezetést a várható veszélyekről, lehetséges kockázatokról, s ezekre potenciális megoldási javaslatokat dolgozzanak ki. Mindezek mellett pedig a kontrollereknek egyfajta moderátori szerepet is be kell tölteniük, vagyis gondoskodniuk kell a vezetés részéről felmerülő igények, és a fennálló lehetőségek eredményes pénzügyi összehangolásáról.

Kontroller képzés Veszprémben

A pozícióhoz szükséges kompetenciák, személyes készségek

A végzettség tekintetében a kontrolling pozíciókhoz többnyire felsőfokú gazdasági végzettség, azon belül is preferáltan pénzügy és számvitel szakirányon szerzett képesítés szükséges, mivel a munkakör mindennapi feladatai magas számviteli, illetve vezetői számviteli ismereteket követelnek meg. Az ún. hard skillek tekintetében fontos lehet még a statisztikában való jártasság, illetve az MS Office (főként Excel) magas szintű ismerete, továbbá előnyt jelenthet az adatbázis-kezelésben szerzett tapasztalat is. Mindemellett pedig a kommunikációképes idegennyelv-tudás (jellemzően angol és/vagy német) szintén egy általánosságban megkövetelt képességnek számít ezen munkakör esetében.

Persze a controller munkakör nem csak szakmai, hanem bizonyos személyes követelményeket is támaszt a munkavállalók felé. Ezek között lehet említeni például a kiváló analitikus képességeket, aminek létjogosultsága aligha megkérdőjelezhető egy olyan pozíció esetében, ami ennyi számolási, elemzési és értékelési tevékenységgel jár.  A közvetítői és a moderátori szerepkörből adódóan ugyancsak elengedhetetlen a kiváló kommunikációs képesség, valamint a csapatmunkára munkára való hajlam is. Mindezen kívül pedig egy jó controlling szakembert határozottság, jó érvelési készség és meggyőzőerő is jellemez, hisz a vezetői elképzelések könnyen ellentmondásba keveredhetnek a valós lehetőségekkel, és ilyenkor a kontroller dolga, hogy szakmai vita útján feloldja azokat.

Szakmai képzések és elhelyezkedés Veszprémben

A felsőfokú gazdasági, azon belül is pénzügy és számviteli képesítés megszerzésére adottak a lehetőségek Veszprémben, hisz a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának képzéskínálatában megtalálható ezen szakirány. A képzés a felsőoktatási szakképzés és az alapképzés keretein belül is indul, s a hallgatók a tanulmányaikat később akár számviteli mesterképzésen is folytathatják. Jó hír, hogy a szakok rendszeresen levelező tanrendben is indulnak, ami különösen azok számára lehet érdekes, akik főállásuk mellett ülnének újra vissza az iskolapadba. További információk az intézmény honlapján:

https://www.gtk.uni-pannon.hu/penzugy-es-szamvitel-alapszak/#

A képesítés birtokában a munkavállalók számos területen és pozícióban elhelyezkedhetnek, többek között akár kontrolling szakember is válhat belőlük.  Ennek kiindulópontja lehet például egy veszprémi multinacionális vállalatnál, junior kontroller pozícióban történő elhelyezkedés. Emellett a pályakezdők akár azt is fontolóra vehetik, hogy egy kisebb cégnél nem kimondottan kontroller, hanem pénzügyi asszisztensi pozícióban vállalnak munkát. Az itt felmerülő komplex feladatok megoldása révén szerzett tapasztalat ugyanis később könnyen ajtót nyithat a kontroller pálya felé.

VeszpremAllas.hu / N.G.