Értékesítői pozíciókkal rendszeresen találkozhatunk az állásoldalak hirdetéseit böngészve, többek között Veszprém városára vonatkozóan is. Ezen munkakörökre a kereslet is nagy, az álláskeresők előszeretettel pályáznak egy-egy értékesítői lehetőségre. Az ugyanakkor sokak számára nem mindig egyértelmű, hogy az egyes megnevezések pontosan milyen feladatokat, felelősségeket is takarnak.
A következőkben ezért összefoglaljuk a gyakran hirdetett értékesítő pozíciók jellemzőit, illetve az azok betöltéséhez szükséges feltételeket. Mindemelett pedig szót ejtünk majd a szakma egyéb sajátosságairól is, továbbá arról, hogy milyen személyes tulajdonságok tesznek valakit kiemelkedő értékesítővé.
Gyakran hirdetett értékesítői pozíciók
Az értkesítői pozíciók kapcsán elsőként a Sales Representative (Üzletkötő vagy Értékesítési munkatárs) munkakört érdemes megemlítenünk, ami gyakorlatilag egy belépő szintnek tekinthető a szakmán belül. Feladataik túlnyomó részt a vállalat termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítése köré összpontosul, ami történhet már meglévő és új ügyfelek részére is. Ez utóbbiak felkutatása szintén ezen munkakörhöz tartozó feladat lehet. Az elvárások tekintetében nem kell különösebb ördöngösségre számítani, belépő pozícióról lévén szó általában a pályakezdők is eséllyel pályázhatnak ezekre az állásokra. A fő hangsúly ugyanis nem a korábbi tapasztalatokon, hanem a személyes tulajdonságokon, elhivatottságon van.
Magasabb pozíciót jelent ennél, azonban még nem vezetői beosztás a Key Account Manager (Kiemelt ügyfélkapcsolattartó) munkakör. Ők azok, akik általában az adott cég kiemelt partnereivel való kapcsolattartásért, újabb együttműködések megköttetéséért felelősek. Munkájuk során már jóval nagyobb teret kapnak, mint az értékesítési munkatársak, hisz a partnerek egyedi igényeihez igazítva köthetnek szerződéseket. Mindezzel persze a magasabb követelmények is együtt járnak: a pozíció betöltéséhez általában szükségszerű a 2-3 éves releváns értékesítői tapasztalat, valamint a tárgyalóképes idegennyelv-tudás is gyakran megjelenik az elvárások között.
A szakmai hierarchiát tekintve felettük állnak a Sales Manager (Értékesítési vezető) munkakör betöltői, amely pozíció – amint arra a neve is utal – már egy vezetői beosztás. Feladatuk egy vállalaton belül az értékesítési osztály vezetése, az értékesítési stratégia végrehajtása, illetve a közvetlen kapcsolattartás a felsővezetéssel. Emellett fontos felelősségük még, hogy nyomon kövessék az eladási számokat, döntsenek az értékesítési osztályra jelentkezők felvételéről, valamint mentorálják a már meglévő kollégákat. A feladataik tehát rendkívül széleskörűek, amiből adódóan a 3-5 év elvárt szakmai tapasztalat megszokott ezen munkakör esetében. Emellett pedig a felsőfokú (főként gazdasági, pl. marketing) végzettség megléte, továbbá a magas szintű nyelvtudás is igen gyakori szereplője a feltételek listájának.
Zárásként érdemes még néhány szót szólni a Regional Sales Manager (Regionális értékesítési vezető) munkakörről is, amelynek betöltői már nem csak egy kirendeltség értékesítési osztályát vezetik, hanem a teljes cégcsoportét egy adott régión, területen belül. Feladatuk, hogy kidolgozzák és meghatározzák az értékesítési stratégiát, amit a Sales Managereknek kell vállalati szinten megvalósítaniuk az értékesítési célok elérése érdekében. Természetesen a pozíció betöltéséhez szükséges elvárások itt is magasak, a legalább 5 éves szakmai tapasztalat, a felsőfokú képesítés megléte, a kiemelkedő (C1 szintű) nyelvtudás, illetve egyéb, a cég tevékenységi köréhez tartozó technikai ismeretek egyaránt az elvárások részét képezhetik.
Az értékesítő pályához szükséges személyes tulajdonságok
Az előzőekben már némiképp szó volt a szakmához köthető hard skillekről, beleértve például a nyelvtudást vagy adott esetben a felsőfokú végzettség meglétét. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ha van szakma, amiben nem csak a hard skillek, hanem a soft skillek is kiemelt prioritással bírnak, az az értékesítői pálya. Ezen belül is külön kiemelendő a kommunikációs képesség, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy az értékesítő sikeresen megtalálja a közös hangot az ügyféllel. Nélkülözhetetlen továbbá a magabiztos fellépés és a meggyőzőképesség is, hisz az üzlet létrejöttéhez ki kell érdemelni az ügyfél bizalmát, ami nem sikerülhet a határozott kiállás és egyfajta befolyásolási képesség nélkül. Ez a magabiztosság persze nem szabad, hogy megalapozatlan legyen, vagyis az értékesítőnek kiválóan ismernie kell az általa értékesített termék vagy szolgáltatás minden részletét, hogy ezáltal hitelessé váljon a partnerei szemében.
Mindezek mellett pedig meg kell említenünk bizonyos mentalitásbeli és a munkavégzést érintő jellemzőket is, amelyek a kiemelkedő értékesítők sajátjai, s amik megkülönböztetik őket a szerényebb teljesítményű kollégáiktól. Ezek egyike az önállóság, vagyis annak képessége, hogy az értékesítő minden helyzetben feltalálja magát, és nem szorul állandó iránymutatásra. Érdemes még kihangsúlyozni a stabil teljesítményt is, ami annak az egyértelmű jele, hogy az értekesítő a hangulatát és a nehézségeit képes függetleníteni a munkájától, s ezáltal hosszabb távon is fenn tudja tartani a jó eredményeit. Végezetül pedig a folyamatos tanulási hajlandóságról sem feledkezhetünk meg, hisz egy profi értékesítő számára egyértelmű, hogy mindig van hova fejlődnie, s ezen fejlődésért készen áll képezni magát.
Előnyök és hátrányok az értékesítői állások kapcsán
A szakma egyik legfőbb előnyét az alacsony belépési feltételek jelentik, hisz amint az a korábbiakból is kiderült, az értékesítési pályán korábbi tapasztalat vagy releváns végzettség nélkül is meg lehet kezdeni a karrierépítést. Előny továbbá, hogy akár kiemelkedő bérezésre is szert lehet tenni, hisz jó teljesítmény esetén a különböző bónuszok jelentősen megdobhatják a fizetést. Mindemellett pedig az sem egy utolsó szempont, hogy munkavégzés során rengeteg kapcsolatra lehet szert tenni, valamint az egyes elsajátított képességek (pl. hatékony kommunikáció, meggyőzőképesség) akár az élet más területein is hasznosíthatóak lehetnek.
Ezzel együtt persze számolni kell bizonyos negatívumokkal is a pályát illetően. A bérezésre visszatérve például megemlítendő, hogy számos cég csupán egy meglehetősen alacsony fix bért kínál az értékesítőknek, s azt egészíti ki a teljesítményarányos bónuszokkal. A fizetés tehát gyakran kiszámíthatatlan, és a gyengébb hónapokat alaposan megérezheti a pénztárca. Nehézséget okozhat továbbá a stressz is, hisz az előírt eladási számokat hozni kell, s az ezt szorgalmazó vezetői nyomás rányomhatja a bélyegét a mindennapokra. Zárásként pedig az elutasítást is meg lehet említeni, mint negatívumot, mivel ebben a szakmában az gyakorlatilag a hétköznapok velejárója. Természetesen nem minden megkeresés, tárgyalás és egyeztetés vezet sikerre, vagyis mindenképpen meg kell tanulnia helyesen kezelni az elutasítást annak, aki erre a pályára vállalkozik.
VeszpremAllas.hu N.G.