A vendéglátás ugyan az elmúlt években több mélypontot is megélt, ennek ellenére továbbra is rengeteg munkavállaló számára biztosít megélhetést. Sőt, a vendéglátós szakmák kapcsán rendszeresen hallhatunk munkaerőhiányról is, amely hangok a csúcsszezonokban időről-időre felerősödnek. A lehetőségek tehát szinte bárki számára adottak a területen való elhelyezkedésre, az ugyanakkor már más kérdés, hogy korántsem mindenki alkalmas az egyes vendéglátós pozíciók betöltésére.
Éppen ezért a következőkben bemutatjuk a leggyakrabban hirdetett vendéglátós munkaköröket, illetve az azokhoz kapcsolódó feladatokat és felelősségeket, valamint szót ejtünk arról is, hogy általánosságban mire számíthat az, aki a vendéglátás területén helyezkedne el, milyen kompetenciákra és tulajdonságokra lesz szüksége a helytálláshoz.
Népszerű és keresett vendéglátós pozíciók
A vendéglátós munkakörök tárháza meglehetősen széles, számos pozícióban adódhat lehetőség az elhelyezkedésre. Ezek egy része megköveteli a szakirányú végzettséget, ugyanakkor betanított munkákkal is lehet találkozni a szektorban. Jó példát jelent erre a pohárszedők feladatköre, akik a különböző éjszakai szórakozóhelyeken az asztalok tisztán tartásáért, a poharak leszedéséért és azok elmosogatásáért felelősek. Ugyancsak nem igényel szakmai előképzettséget és korábbi tapasztalatokat a konyhai kisegítők pozíciója. Esetükben olyan éttermi, illetve gyorséttermi dolgozókról beszélünk, akiknek feladata a konyha felsöprése és felmosása, a munkafelületek és berendezések tisztaságának biztosítása, a tányérok és edények elmosogatása, a nyersanyagok tisztítása és aprítása, az ételek tálalása, valamint az ételmaradékok összegyűjtése.
Ezen pozíciókkal szemben, a pincér/felszolgáló munkakörök esetében már van, hogy megkövetelik a szakirányú végzettséget, ugyanakkor korántsem mindenhol, hisz meglehetősen gyakori, hogy a munkáltatók maguk vállalják a betanítást. A feladatokat tekintetében a napi teendők főként a vendégek kiszolgálása köré összpontosulnak, de emellett a pincérek felelősségének részét képezi az étterem előkészítése (pl. terítés), a foglalások menedzselése, a vendégek tájékoztatása, az asztalok takarítása, és a fizetőpincérek esetében a fizettetés is.
Ha pedig már étterem, akkor természetesen a szakács pozícióról sem feledkezhetünk meg, amelyek kapcsán sok esetben nem csak releváns képesítésre, hanem szakmai gyakorlatra, rutinra is szükség van. Munkájuk ugyanis nagy felelősséggel jár, többek között az étlap és a napi ajánlatok összeállítása, a készletek felmérése és a hiányuk szerinti pótlása, a nyersanyagok előkészítése és feldolgozása, az éltelek elkészítése, a konyhai berendezések működtetése, valamint a segédszemélyzet munkájának az összehangolása is a feladataik részét képezi.
Persze vendéglátósként nem csak éttermekben, hanem például bárokban, kávézókban is el lehet helyezkedni. Előbbit illetően mindenképpen megemlítendő a mixer vagy bártender munkakör, akiknek a fő feladata a különböző italok szakszerű elkészítése, a koktélok keverése és azok szervírozása. Utóbbi kapcsán pedig egyértelműen a barista pozíciót kell példaként hoznunk, amely betöltői a kávéfajták és pörkölési módok alapos ismeretének birtokában a kávéfőzésért felelnek. Mindezen kívül pedig természetesen számos egyéb munkakör is lehetőséget nyithat a vendéglátásban történő karrierépítésre, az előzőekben csupán az álláshirdetések között leggyakrabban előfordulókra hoztunk néhány példát.
Szükséges képességek, tulajdonságok a vendéglátós szakma kapcsán
Az egyes pozíciók esetében a már többször említett szakmai képesítésen és releváns tapasztalaton kívül, a nyelvtudást (főként angol, német) is fontos megemlíteni, mint a vendéglátásban való boldogulást segítő kompetenciát. Természetesen ez főként azon munkakörök esetében szükséges, ahol a napi munkavégzés megköveteli a vendégekkel való kommunikációt, illetve azokon a helyeken, ahol jellemzően sok a külföldi vendég. A kiváló kommunikációs képesség persze önmagában is rendkívül fontos és nem csak idegen nyelven, hisz a vendéglátó szakmákban mindig a vendég az első, és az ő igényeinek a felméréséhez és teljesítéséhez elengedhetetlen ezen kvalitás.
Kiváló kommunikáció ugyanakkor ide vagy oda, a konfliktusos helyzetek mégis gyakran elkerülhetetlenek ebben a szakmában, legyen szó akár vendégről, akár munkatársról/felettesről. Éppen ezért nem árt jó konfliktuskezelőnek lennie annak, aki ilyen munkát vállal, hisz minden esetben ezen szituációk mielőbbi rendezésére kell törekednie. Fontos lehet még a remek állóképesség is, mivel a vendéglátásban nem ritkák a 10-12 órás műszakok sem, amiket végig talpalni fizikailag igencsak megterhelő. Arról nem is beszélve, hogy a nap folyamán mindig vannak bizonyos csúcsidőszakok, mikor megszaporodnak a teendők és a munka még inkább fárasztó lesz. Persze ezen időszakokat nem csak fizikailag, hanem fejben is bírni kell, így a stressztűrés szintén egy olyan tulajdonság, ami gyakran szerepel az „ideális jelölt, akit keresünk” rovatban egy-egy vendéglátós pozíció esetében. Végül pedig természetesen a külsőségekről sem feledkezhetünk meg, ugyanakkor az ápolt és igényes megjelenés fontosságát aligha kell hosszasan részletezni az étellel, itallal és azok szervírozásával kapcsolatos munkák vonatkozásában.
VeszpremAllas.hu / N.G.