Kiválasztási folyamat: ez várhat ránk az álláspályázatunk beküldését követően

Kiválasztási folyamat: ez várhat ránk az álláspályázatunk beküldését követően

A kiválasztási folyamat lebonyolítását illetően cégenként eltérő szokások mutatkoznak. Vannak olyan vállalatok – jellemzően a kisebbek –, ahol elég csupán egyetlen egy személyes elbeszélgetésen részt vennünk, s amennyiben azon jól teljesítünk, illetve a legfőbb kérdésekben egyeznek az elképzeléseink a munkáltatóval, akkor akár szinte azonnal kezdhetünk is. Más cégeknél pedig akár többkörös interjús folyamatokba is belefuthatunk, amelyek hetekig, néha hónapokig is elhúzódhatnak. Az eredményesség érdekében természetesen ezen fordulók mindegyikére készen kell állnunk, így a következőkben bemutatjuk, hogy milyen részekből tevődhet össze a kiválasztási folyamat, és hogy mire számíthatunk egy-egy lépcsőfokkal, fordulóval kapcsolatban.  

Telefonos előszűrés

Ha a beküldött pályázati anyagunkkal felkeltettük a munkaadó érdeklődését, akkor számítanunk kell rá, hogy az első megkeresés telefonon történik majd. Előfordulhat, hogy ezen megkeresés csak egy személyes interjúra vonatkozó időpontegyeztetés céljából történik, ugyanakkor az is nagyon gyakori, hogy egyből egy interjús szituációban találjuk magunkat. Ezt a módszert előszűrőként használják a cégek annak céljából, hogy néhány egyszerű, főként a motivációt, eddigi tapasztalatokat, jövőbeli terveket érintő kérdéseken keresztül felmérjék a munkavállaló elhivatottságát és kommunikációs képeségeit, valamint úgy összességében egyfajta képet kapjanak a személyiségéről. Emellett, ha a pozíció valamilyen idegennyelv-ismeretet is megkövetel, akkor nemritkán a pályázó tudásának szintje már telefonon felmérésre kerül. Ha tehát ilyen követelményekkel bíró állásra jelentkeznénk, akkor ne érjen meglepetésként, ha már a telefonos beszélgetés során is megkellene szólalnunk az adott idegen nyelven!

Személyes interjúk

A személyes interjúk esetében több eltérő helyzettel, lebonyolítási móddal is találkozhatunk. Előfordulhat például, hogy az első körben csak a HR-rel találkozunk, és egy általános beszélgetés keretein belül kell számot adnunk a szakmai hátterünkről, személyes tulajdonságainkról, motivációinkról. Ezután – ha továbbjutunk – a második körben már a szakmai kérdéseké a főszerep, vagyis előtérbe kerülnek a tanulmányok, a konkrét munkakörhöz kapcsolódó ismeretek, a nyelvtudás, valamint a munkáltaó által felállított elvárások. Az ilyen jellegű beszélgetéseket már nem a HR, hanem a szakmai oldal vezeti, ugyanakkor gyakori az is, hogy ez a két interjútípus egyszerűen összemosódik, és egyszerre van jelen a HR, illetve a szakmai vezető. Ha esetleg ilyen állásinterjún vennénk részt, természetesen általános és szakmai jellegű kérdésekre egyaránt számíthatunk. Az erre való felkészüléshez nyújthat iránymutatást az alábbi cikk:

https://veszpremallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/1199/allasinterju-tippek-igy-szerepelhetunk-sikerrel

Videóinterjú

A videóinterjúk elnépszerűsödését aligha lehet vitatni, az elmúlt években – részben a járványhelyzetből kifolyólag – rengeteg munkáltató kezdte el alkalmazni a kiválasztás ezen formáját, többek között Veszprémben is. A beszélgetés felépítését tekintve általában egy strukturált interjúra kell számítani, amelynek során általános és szakmai kérdések egyaránt elhangozhatnak. A videóinterjúknak létezik egy speciális formája is, az ún. automatizált videóinterjú, aminek különlegessége, hogy pályázóként lényegében egyedül veszünk részt az interjún, a kérdéseket egy szoftver dobálja fel, amelyeket kamerába beszélve kell megválaszolnunk. Mindez rögzítésre kerül, majd ezt követően a munkáltató kiértékeli a teljesítményünket, s dönt arról, hogy továbblép-e velünk a felvételi folyamat következő szakaszába vagy sem.

Álláspályázat kiválasztási folyamat

Természetesen ennek, illetve a megszokott videóinterjúknak is megvannak a maga előnyei és hátrányai. A legfőbb előnyt egyértelműen a rugalmasság jelenti, hisz az online tér segítségével gyakorlatilag egy másik városban, országban található cég interjúján is részt vehetünk, anélkül, hogy utaznunk kellene. Jelentős hátrány ugyanakkor a technológiának való kiszolgáltatottság. Mind az internetkapcsolatunk, mind pedig az az eszköz, amin részt veszünk a beszélgetésen okozhat nemvárt nehézségeket, vagyis rendkívül fontos, hogy az interjú előtt ellenőrizzük azok minőségét, s lefolytassunk valakivel egy próbahívást. További jótanácsok a videóinterjúra való megfelelő felkészülés érdekében az alábbi cikkben:

https://veszpremallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/1204/videos-allasinterju-a-lathataron-kovetkezzen-nehany-jo-tanacs-a-felkeszuleshez

Assessment Center

A kiválasztási folyamat során egyre több cégnél találkozhatunk az Assessment Center szűrési módszerrel is.  Ez a procedúra több órát, de akár egy egész napot is igénybe vehet, s célja, hogy különböző egyéni és csoportos feladatokon keresztül a pályázók számot adjanak a kompetenciáikról, pozícióra vonatkozó alkalmasságukról.  Az elvégzendő feladatok rendkívül sokszínűek lehetnek: munkaszituációs, szimulációs, prezentációs gyakorlatok, valamint a képességeket, személyiséget, IQ-t és EQ-t felmérő tesztek egyaránt előfordulhatnak.

Fontos tudnivaló továbbá, hogy az egyes feladattípusok gyakran kimondottan a betöltendő pozíció tevékenységi köréhez vannak igazítva, így a sikeres szereplés érdekében tanácsos szakmai tekintetben is készülni az Assessment Centerre. Emellett pedig kiemelendő az is, hogy a felügyelőbizottság általában nemcsak az alapján dönt, hogy mekkora sikerrel jutottunk dűlőre az egyes feladatokkal, hanem hogy eközben miként tudtunk együttműködni a csapattársainkkal. Egy AC során tehát mindenképpen ügyeljünk a kommunikációnkra, igyekezzünk megmutatni magunkat, ugyanakkor egyben viselkedjünk csapatjátékosként is.  

Tesztek

Az előbbiekben az Assessment Center kapcsán már szóba kerültek a tesztek, ugyanakkor teszt nem csak egy ilyen eseményen, hanem egy átlagos állásinterjú keretein belül is előfordulhat. Ezek meglehetősen változatosak lehetnek, mérhetik például a már említett gondolkodási (IQ) és érzelmi (EQ) intelligenciát, de előfordulhatnak szoftverismerettel, nyelvismerettel vagy egyéb szakmai ismerettel kapcsolatos felmérők is. Nyilvánvalóan ez utóbbiak esetében némiképp könnyebb dolgunk van, hisz a szakmai, a nyelvi vagy a szoftverismeretekkel összefüggő tesztekre nagyjából tudjuk, hogy miként kell készülnünk, milyen eszközök lehetnek a segítségünkre.  A készségeinket, személyiségünket mérőkre ugyan internetes minták alapján szintén tudunk készülni, azonban ezek esetében a hozzáállásbeli tényezőket sem hagyhatjuk figyelmen kívül. Törekedjünk arra, hogy a megoldás során végig fókuszáltak, összeszedettek maradjunk, és ne hagyjuk, hogy bármi kizökkentsen. Ez ugyanis alapfeltétele az ilyen jellegű tesztek sikeres teljesítésének.  

VeszpremAllas.hu