Igencsak felkapott szakma, de pontosan mit is csinál egy közösségi média menedzser?

Igencsak felkapott szakma, de pontosan mit is csinál egy közösségi média menedzser?

Manapság egy vállalkozás sikere sok esetben azon múlik, hogy mennyire tevékenykedik aktívan a közösségi médiában. Ezeket a felületeket ugyanis szinte mindenki napi rendszerességgel böngészi, azaz ideális eszközként funkcionálnak a potenciális vásárlók, ügyfelek és partnerek megszólítására, a velük való kommunikációra. Igen ám, de ennek kivitelezése korántsem annyira egyszerű feladat, hisz a hagyományos marketinges eszközökön túl a közösségi média algoritmusát, illetve a minél szélesebb körű elérést szolgáló egyéb eszközöket is ismerni kell.

Ebből kifolyólag a közösségi média menedzser feladatkör mára egy teljesen önálló pozícióvá nőtte ki magát. A következőkben tisztázzuk, hogy ez a beosztás pontosan milyen feladatokat is takar, valamint összefoglaljuk, hogy mik azok a készségek, amik a betöltéséhez szükségesek.

Mik a feladatai egy közösségi média menedzsernek?

Amint arra a bevezetőben is már utaltunk, a social media manager, avagy a közösségi média menedzser pozícióval járó feladatok korántsem merülnek ki egy-egy Facebook vagy Instagram poszt megalkotásában. Persze való igaz, hogy mindez a munkájuknak a fontos részét képezi, ugyanakkor nem feledkezhetünk meg az ezeknek a posztoknak a megszületéséig vezető, illetve az azt követő munkafolyamatokról sem. Mindenképpen megemlítendő például a stratégiaalkotás, mint fontos feladat, amelynek során a közösségi média menedzsereknek a szervezet marketing csapatával együttműködve meg kell tervezniük azon lépéseket, amelyek a marketing célok eléréséért szükségesek.

Ebbe több minden is beletartozhat, kezdve a különböző kampányötletektől és tartalmi elemektől, egészen a posztolási ütemtervig. Ez utóbbi meghatározása egyébként kimondottan nagy jelentőséggel bír, hisz a naprakész és releváns kommunikáció az egyik alapvető feltétele az erős online jelenlétnek. Éppen ezért a közösségi média menedzsereknek rendszeresen ki kell dolgozniuk egy kontenttervet, amiben előrevetítik, hogy mikor, melyik platformon, és milyen típusú tartalmat tesznek közzé. Ezen tervnek ideális esetben legkevesebb egy hónapot szükséges lefednie, de a negyedévre, illetve az egész évre való előre tervezés sem ritka.

A tervezést természetesen maga a tartalomgyártás követi, amibe példának okáért a szövegírás, a kép- és videószerkesztés, a különböző infógrafikák készítése, a napi történetek (storyk) posztolása és még számos egyéb tényező is beletartozhat. Mindezek gyakran, mint hirdetési anyag készülnek, amik hatékony alkalmazásáról szintén a közösségi média menedzsereknek kell gondoskodniuk. Ennek elengedhetetlen részét képezi a trendelemzés is, mikor felmérik az egyes közösségi médiás folyamatokat, gyakran alkalmazott stratégiákat, designokat, tendenciákat, és ahhoz igazítják tartalmaikat, hirdetéseiket.

Ezen elemzésbe természetesen a közvetlen versenytársak vizsgálata is beletartozik, hisz a konkurencia online jelenléte, illetve annak eredményessége számos tanulsággal szolgálhat. A gyűjtött adatokból, az elérési számokból, valamint a kitőzött célok teljesüléséből vagy éppen kudarcából pedig végezetül le kell vonni a következtetéseket, vagyis a teljesítményanalízis ugyancsak fontos részét képezi a közösségi média menedzserek munkájának.

Közösségi média menedzser feladatai

Kompetenciák, amikre a munka során szükség lehet

A közösségi média menedzser állásokhoz kapcsolódó elvárások általában meglehetősen változatosak. Természetesen mindenekelőtt ahhoz, hogy valaki ilyen pozíciót tölthessen be, gyakorlott felhasználónak kell lennie a legnépszerűbb közösségi médiás felületeken (pl. Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn). Emellett gyakran szerepel a feltételek között a különböző képszerkesztő szoftverekben való jártasság (pl. Photoshop, Canva), továbbá a Meta Ads és a Google Ads felhasználói szintű ismerete. Hangsúlyos szempont szokott még lenni a kiváló szövegírói képesség, azon belül is a SEO optimalizálásban szerzett tapasztalat. Mindezen kívül pedig az idegennyelv-tudás sem egy elhanyagolható kompetencia, lévén a cégek jelentős része rendelkezik külföldi vásárlókkal, ügyfelekkel és partnerekkel, akiket valamilyen formában szintén meg kell szólítani.

A tanult szakmai kompetenciák mellett persze bizonyos személyes készségekre is szükség van a pozícióban való helytálláshoz. Ezek egyike a kiváló kommunikációs képesség, ami már csak azért is fontos, mert a közösségi média menedzser képviseli az online felületeken az adott márka hangját. Szükség lesz emellett egy nagy adag kreativitásra is, hisz a célközönség megszólításához figyelemfelkeltő anyagokra van szükség, és az online marketing világában egyébként is nagy a verseny, azaz egyedi megoldások kellenek a széleskörű elérés érdekében.  Végezetül pedig az elemzőképességről, analitikus gondolkodásmódról sem feledkezhetünk meg, mert bár a munkakör egy bizonyos része kreatív jellegű, a korábbiakban bemutatott elemzői tevékenységek ugyancsak megkerülhetetlenek.

Akár Veszprémben is elindíthatod a karriered

Ha iskolai végzettségről van szó, a közösségi média menedzser állások kapcsán általában – nem meglepő módon – a marketing szakirányú képesítés a megkövetelt. Jó hír a veszprémiek számára, hogy ennek megszerzésére adottak a lehetőségek a városban, hisz a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán elérhető a kereskedelem és marketing képzés, amely megadhatja a kellő szakmai alapot a boldoguláshoz.

Emellett akár online tanfolyamokra is jelentkezhetsz, a The Bright Academy, vagy – hogy külföldit is említsünk – az Udemy például indít tipikusan ilyen jellegű kurzusokat. Persze a képesítés nem minden, tapasztalatra is szükséged lesz, ha ezen a pályán szeretnél elhelyezkedni. Ennek megszerzéséhez első körben az a legfontosabb, hogy a saját személyes felületeidet építsd fel kiemelkedő és figyelemfelkeltő módon. Az itt szolgáltatott tartalmat ugyanis később akár referenciaként is használhatod, ha pályakezdő közösségi menedzser állásokra jelentkezel.  

VeszpremAllas.hu / N.G.